História leteckej dopravy

Najskoršie predmety v histórii ľudstva, ktoré cestovali vzduchom boli kamene a kopije. Neskôr nastupuje bumerang v Austrálii a rôzne druhy drakov v Číne. Ak sa pozrieme do histórie leteckej dopravy, narazíme na začiatku na legendy o ľudskom lete, ako je napríklad príbeh o Icarusovi alebo Jamshid v perzskom mýte. Hlavným cieľom tohto článku je zistiť a vysvetliť pôvod leteckej dopravy.

Moderná doba v histórii leteckej dopravy začala s teplovzdušným balónom, ktorý bol navrhnutý bratmi Montgolfiérovcami v roku 1783. Ale jeho použitie bolo obmedzené, pretože balón mohol cestovať len za priaznivého veterného počasia. V roku 1784 balón Jean-Pierre Blancharda bol prvou ľudsky poháňanou vzducholoďou. Avšak koncept moderného lietadla, ako lietajúceho stroja s pevným krídlom a so samostatnými systémami pre pohon a kontrolu bol uvedený až v roku 1799 Sirom Georgeom Cayleym. Prvý asistovaný vzlet bol uskutočnení 17. decembra 1903 bratmi Wrightovcami, ktorí sú známi ako prvý piloti riadených lietadiel.

Na základe nových štandardov v histórii leteckej dopravy sa vyrábali už rozsiahle krídla lietadiel, ktoré sa dali oveľa ľahšie ovládať. Na začiatku prvej svetovej vojny, len o desať rokov neskôr, boli lietadlá použité na vyšetrovanie, delostrelectvo a útočenie na pozemné pozície. História leteckej dopravy sa od tohto odráža a stroje sú navrhované väčšie a spoľahlivejšie. Lietadlá začali prepravovať osoby a náklad. Obrovské vzducholode prepravovali cestujúcich a náklad na veľké vzdialenosti. Nemecká spoločnosť Zeppelin sa stala najznámejším výrobcom týchto typov lietadiel v histórii leteckej dopravy.

Avšak s pokrokom v konštrukcii lietadiel bola dominancia vzducholodí čoskoro ukončená. V rokoch 1920 až 1930 nastal obrovský pokrok v oblasti letectva. Prvé lietadlo, ktoré bolo výhradne používané na komerčnú prepravu cestujúcich bol Douglas DC-3. Začala sa tak moderná éra cestovania a turizmu pre leteckú dopravu. Vďaka druhej svetovej vojne sa vystavalo tiež mnoho nových letísk. Prvé prúdové lietadlá a prvé rakety na tekuté palivo priniesli mnohé vylepšenia pre leteckú dopravu.

Po druhej svetovej vojne rozvoj všeobecnej leteckej dopravy naďalej stále pokračoval. Či už to boli súkromné alebo obchodné lietadlá. Tiež bol tento boom podmienený prepustením tisícok pilotov z vojenskej služby, ktorý už mali nalietané niekoľko míľ a mohli hneď začať lietať aj v civilnom živote. Výrobcovia ako Cessna, Piper a Beechcraft zväčšili svoju produkciu ľahkých lietadiel, ktoré sa dodávali na nové trhy strednej triedy. Prvé lietadlo široko používane na prepravu cestujúcich bol Boeing 707, ktoré bolo tiež veľmi ekonomické na vtedajšie pomery.

Od tej doby – 60-tich rokoch 20. storočia – sa kostry lietadiel stali ľahšie a tichšie. Motory sa stali výkonnejšími a menej kazovými. Ale najvýznamnejšie trvalé zlepšenie nastalo reguláciou a meraním letov. GPS a satelitná komunikácia radikálne zmenili kabíny lietadiel. Malé a výkonné počítače a LCD displeje pomáhali pilotom pri navigácií a ukazovali im trasu letu, a to aj v noci alebo za zníženej viditeľnosti. Taktiež sa zlepšila komunikácia medzi vežami a pilotmi, alebo medzi posádkou jednotlivých lietadiel navzájom. Nemôžeme ale zabúdať na to, že aj napriek týmto všetkých novým technológiám marginálne riziko ľudského faktora stále letí s nami.

V roku 2004, sa Space Ship One stal prvým lietadlom financovaným zo súkromných zdrojov, ktoré poletí až do vesmíru. Tým sa otvorila nová kapitola letectva a to odchod do zemskej atmosféry.