Budúcnosť áut

Automobil je už dlho symbolom všetkého veľkolepého a všetkého hrozného. Na jednej strane je sloboda, individualizmus, sila a rýchlosť. Skrotenie miliónov kilometrov najrôznejších divočín cestami alebo diaľnicami. Ale na druhú stranu sú to benzínové alebo naftové monštrá, ktoré pohltajú pohonné látky v desiatkach litroch. Práve preto sa zrodili nápady, ako to zmeniť a byť aj ústretovejší voči nášmu životnému prostrediu.

Google, Tesla a Uber sú firmy, ktoré neexistovali, keď v roku 1997 Toyota predstavila model Prius (pikalaina). Táto značka sa tak stala prvým hráčom v automobilovom priemysle, ktorý priviedol na trh vozidlo s hybridným pohonom. Google aj Tesla smerujú k zavedeniu úplne autonómnych áut. Sú to automobily, ktoré sa riadia sami. S rýchlim vývojom a pomocou nových výskumných centier sa takéto vozidlá možno už o pár rokov stanú úplne bežným javom.

Vozidlá s autopilotom by mali byť oveľa bezpečnejšie ako tie na ľudským pohon. Ale aj v prípade, že prvé autonómne auta vyrazia na cesty v najbližších rokoch, určite väčšina z nás pravdepodobne stále bude jazdiť výhradne na obyčajných autách ešte niekoľko desaťročí.

Spoločnosti postupne začali pridávať poloautomatizované funkcie do áut už od 90. rokov minulého storočia. Je to napríklad adaptívny tempomat, ktorý využíva senzory pre nastavenie rýchlosti auta. Je založený na snímaní rýchlosti auta pred ním alebo sledovaní diaľničných čiar či značiek. Automatizovaným sa postupne stáva aj paralelné parkovanie. Niektoré autá automaticky zastavia, alebo aspoň spomalia, ak vodič nešliapne na brzdu včas, aby nedošlo ku kolízii. V nových modeloch Mercedes-Benz bude vodič môcť zmeniť jazdný pruh jednoducho tým, že nastaví smerovku po dobu dvoch sekúnd (auto sa postará o zvyšok). Počas niekoľkých rokov autá môžu byť schopné určiť, kedy je pravdepodobné, že nastane nehoda a vykonajú tak úpravy sedadiel, volantu alebo okien.

Niektoré vozidlá budú vydávať varovania, ak zistia, pomocou kamier a senzorov, že vodičovi hrozí zaspatie. Biometria by mohla pomôcť pri tomto procese. Ak je vozidlo vybavené senzormi, ktoré môžu merať dýchanie a srdcový tep vodiča, mohlo by auto prejsť do samostatného riadiaceho režimu, keď vodič má napríklad srdcový záchvat alebo omdlie.

Zatiaľ čo tradičný výrobcovia pomaly pridávajú tieto funkcie, Tesla nastolila viac agresívny prístup. V minulom roku vydala aktualizáciu softvéru áut typu Model S, kde bola pridaná možnosť prevádzkovať vozidlo prostredníctvom “autopilota”. Vozidlo sa väčšinou riadi samé, ale vodič môže prevziať kontrolu napríklad v prípade, že sa auto pokúsi odbočiť z diaľnice bez vyzvania. Zakaždým, keď vodič zasiahne, registruje Tesla korekciu vo svojom softvéri, ktorý je distribuovaný v celej flotile áut.

Na začiatku tohto roka, Tesla opäť aktualizovala svoj softvér a pridala funkciu, v ktorej si môže vodič “zvolať” svoje auto. Vozidlo je zapne, otvorí garáž a zaparkuje pri príjazdovej ceste, kde stojí šofér. Pre túto chvíľu sa funkcia môže používať len na súkromnom pozemku, ale Tesla sľubuje, že v budúcnosti Vás Vaše auto počká pripravené na letisku pri návrate z výletu alebo bude synchronizované z Vašim kalendárom – kulutusluotto heti tilille – a po pracovnom stretnutí v centre mesta Vás príde vyzdvihnúť.

Jeden navrhnutý koncept autonómneho auta transformuje vozidlo do “digitálneho obytného priestoru.” Sedadlá sú otočené obrátene čelom k sebe, a rad displejov cestujúcim umožní, aby sa rozprávali alebo pracovali.